DSF Danmarks Sportsfiskerforbund havde i februar indbudt til deltagelse i kreds- og Danmarksmesterskab i Havfiskeri 2011.

Danmarksmesterskab i  havfiskeri blev afholdt lørdag den 17. september 2011 fra Middelfart havn.

Arrangør: Bramming Lystfiskerforening

Der sejles med bådene, Elsa Margrethe, Neptun, Medicus, Mira, Marianne og Aventura.

For at deltage i DM skal der fra de enkelte klubber samles et eller flere 4 mands hold, der forud har deltaget i kredsmesterskab og der opnået en høj placering.

RSK holdet havde deltaget i kredsmesterskabet for Frederiksborg, Roskilde og København lørdag den 14. maj 2011 og der opnået en førsteplads, så vi havde lyst og mod på at prøve kræfter med deltagerne fra landets øvrige fiskeklubber.

RSK holdet er sammensat af: Palle Frese, Per Barklund, Thorkild Mortensen, og Jørgen Jansson.

Vi skulle være i Middelfart ved 6 tiden, og Per havde kammeratligt lovet at køre for os, så vi samledes hos Palle kl.4 og med Per ved rattet var vi i Middelfart til tiden, hvor solen lige viste sig, og hurtigt blev afløst af en hastig byge, som bevirkede at vi kom i regntøjet, der kom heldigvis ikke større byger under fiskeriet.

Arrangørerne Bramming lystfiskerforening havde indrettet sig praktisk i det gl. bådeværft og klubben havde sørget for friske rundstykker der blev nydt til vores medbragte kaffe, samtidig fik vi udleveret 4 deltagerkort med placering på 4 både og bådens navn samt placeringer før og efter pladsskifte. Alle 116 deltagere var fordelt på de seks både, og kl. 7,15 afsejlede vi til de fiskepladser som skipperne havde bestemt, det var med min båd Medicus vest for den gamle Lillebæltsbro ca. ud for Galsklint, præcis kl. 8.00 ringede skipper og der måtte fiskes. Lillebælt har som regel meget strøm og med dybder fra 15 til 30 m skal der rimelig meget vægt på forfanget, så det er tungt og i nogen grad svært at føle de små nap som Isinger giver når de finder de børsteorm, vi har sat på som madding; det varer dog ikke længe før min første Ising er på dæk og den var stor nok det er de næste derimod ikke, og således veksler det medens vi driver mod broen og må returnere til nye placeringer. Tiden går hurtigt og der skiftes lidt på forfang vægte, man lærer hvordan bunden er, og lige før vi skal skifte pladser får jeg en Ulk der er stor nok, og senere  to Makrel på samme hug, det var dejligt med tre arter og nu fylder det godt i Spanden. Vi skifter pladser og jeg skal over på styrbordside, mine sidemænd følger med og vi har haft lidt hyggesnak om klubber og den ene kom fra Mors en anden fra Uldum. Drivfiskeriet fortsatte og vi skulle passere tæt på en af broens strømpiller, hvor strøm og hvirvler er ret uberegnelige, en forudsætning for at have kontakt med Pirk og forfang er, at man har vægt på , så jeg skiftede til en kraftig stang og 250 gr. Pirk foruden  forfang med orm. Skipper var god til at placere skibet og vi fik flere drev fra pillen med en del linekludder, min tunge Pirk klarede det godt og jeg fik to gode Torsk den ene stor nok så var der fire arter i spanden, og 11 fisk der skulle renses før indvejningen. Skipper ringede af med klokken; fisketimerne var gået og skipper lagde til Kajen, hvor jeg var meget spændt på hvad de andre havde? På min båd Medicus var der ikke større fangster end min.

Til indvejningen havde Palle (1art, 400 gr., 24 point), Per (2 arter, 1400 gr., 54 point) og Jørgen 2 arter, 1500 gr., 55 point). Vi kunne let konstatere at der var større fangster end vores, men vi kunne glæde os over at have været med til et spændende fiskeri i konkurrence med landets bedste fiskere og Lillebælt er ikke lige det letteste farvand at fiske i, men for mig er det heldigvis mere roligt end på Skagen hvor bølgerne kan gå højere end jeg bryder mig om.

Fra indvejningen til de samlede resultater bliver voteret, har Arrangørerne sørget for varme Pølser m.v. og der er lotteri med fine præmier. Jørgen Per og Palle er heldige med at få gevinster.

Spændingen udløses med opråb af de 3 vinderhold af Danmarksmesterskabet 2011.

Dertil kom så navnene på de 20 bedste individuelle fiskere ud af  116 deltagere og der kom jeg så med som nr. 16 (4 arter, 2600 gr., 106 point) og det var jeg da glædelig overrasket over. Efter en dejlig fiskedag med gode fiskekammerater og udmærket vejr, der dog ændrer sig til regn igen til hjemturen. Det er Per der i sikker kørestil sørger for at vi kommer godt til Roskilde.  kl.19.00 efter en lang dags oplevelser.

Ref.  Thorkild

Tilmeldning skal ske ved at henvende

sig til Palle Frese

Tlf.: 27 24 55 60)  eller  mail: pallefrese@mail.dk

Adresse

Roskilde Sportsfisker Klub,

Vestergade 17, 4000 Roskilde

Copyright © Roskilde Sportsfisker klub 2016. All rights reserved.